2018. november 4.  | MagNet Ház

A KONFERENCIA KÖZPONTI TÉMÁI:

meditáció
+
A jóga nem megfelelő gyakorlásának veszélyei

\
A meditáció különböző szerepe és megközelítései a jógairányzatokban
\
Veszélyes lehet-e a jóga? Tisztában vagyunk-e azzal, hogy a jóga gyakorlása milyen veszélyekkel járhat és hogyan kerülhetők el az ilyen szituációk?
\
Jóga alapelvek, szabályok, lépések kezdőknek, haladóknak, oktatóknak és gyakorlóknak egyaránt.

Még ennyi ideig veheted meg elővételben a kedvezményes jegyed:

Nap

:

Óra

:

Perc

:

Mp

percnyi előadás

előadó

09:00-09:50

Regisztráció

09:50-10:00

Megnyitó

Szaraszvatí Keserű Aranka - Magyar Jógaoktatók Szövetsége

HAMVAS terem

10:00–10:40

Szép Ferenc (KRIYA JÓGA)
Kriya jóga meditáció
a főbb jógautak tükrében 

Összefoglaló

A Kriya meditáció eredete a tanitók szerint, az idők mélységébe nyúlik vissza, mint minden más tanítás és gyakorlat. Ez a meditáció is finoman alkalmazkodik az emberiség tudatszinjéhez, megértéséhez. Paramahansza Jógánanda révén ismerte meg a nyugati világ ezt a gyakorlatias technikát. Az ő megfogalmazásában a Kriya meditáció egy olyan technika, mely a tudomány és a vallások alapjául szolgáló elvek föltárása révén a közös gyökereket igyekszik megtalálni. Megtapasztalást kinál arra, hogy az elme magasabbrendűbb, mint a test és az elménél magasabbrendűbb a Lélek. Bensőséges kapcsolatot kinál az ember hallhatatlan benső szellemi Én-jével. Több jógaút esszenciája találkozik ebben a technikában. Hatha jóga: ászana, pránájáma, bandha, mudrá gyakorlatok. Rádzsa jóga elemek vannak benne: koncentráció, meditáció. A karma jóga önzetlen cselekedetei: a lélek a cselekvő rajtam keresztül. A Bhakti jóga szeretetteljes odaadása: az egó fölajánlása a Szeretet oltárán. A Dnyána jóga: a fény, a hang és a rezgés érzékelése. Külső ösvény is és belső ösvény is egyben. Megmutatja, hogy a láthatatlan létezés az alapja minden láthatónak.

11:00–11:40

najoNagy József Yogendra
Bejárható úton a meditáció felé
(Meditációt elősegítő körülmények kialakítása)

Összefoglaló

Mi a meditáció, és mi nem az? Mi van a meditációban és mi nincs? Mi az, amit megtehetünk a meditáció érdekében? A külső körülmények kialakítása. A meditáció létrejöttét elősegítő érzelmi kontroll, és a tudatos önirányítás megtanulása - jama, nijama, a fizikum felkészítése - ászana, az energiarendszer átalakítása - pránájáma, a koncentráció - figyelemirányítás tanulása - pratjáhára, dháraná. Meditációs beavatás - dhjána. Szádhana - a gyakorláson való rajta, és benne nyugvás.

12:00–12:40

Kádár Zoltán  (Dharma jóga)
Lendület és biztonság:
Az 5 védelem, amiről tudni érdemes 

Összefoglaló

A jóga gyakorlása az élet felszabadításának tudománya. Minden technika, amely jó irányba képes befolyásolni az élet folyamatát, okozhat erejénél fogva károsodást is. Egy késsel megmenthetjük egy ember életét, de képesek lehetünk elvenni is tőle. A helyes használat a kulcs. A lendület pedig csak akkor visz előre, ha jó irányba indultunk.
Öt olyan területet érdemes kontroll alá vonnunk, amely alapjában véve befolyásolhatja, hogy a gyakorlásunk eredménye örömöt vagy szenvedést fog okozni.
Gyakorlati úton is be fogok mutatni olyan technikákat, amelyek érzékelhetően megtöbbszörözhetik, vagy tönkretehetik a magasabb tudatállapotok, illetve energiaszintek elérésének lehetőségét. „Csak” öt alapkő, amelyet viszont érdemes ismerni. Olyan – az élet élését is megkönnyítő - gyöngyszemeket válogattam össze, amelyek rendkívül hasznosak, de ebben a formában még nem köztudottak!

13:00–13:40

Selmeci Csongor (MJA)
A meditáció
és az agy működés 

Összefoglaló

A mai tudományos kutatások tükrében pontosan tudjuk a megváltozott tudatállapotokhoz tartozó agyműködés idegélettani paramétereit.
MInd az elektromos, mind a kémiai működése az agysejteknek az egyes tudatállapotokhoz (ébrenlét, relaxáció, meditáció - álommal való alvás, mély alvás), tartozóan viszonylag pontosan ismert.
Az elődás során végig fogjuk tekinteni a neurofeedback és a hangfény terápia (agytréning, audio-visual entrainment) tükrében a meditációhoz tartozó agyhullámmintákat, és kémiai müködési - hormonális-neurotranszmitter hátteret. Ezek után áttekintjük, hogy mindez hogyan alkalmazható a napi életvezetésünkben és gyakorlásunkban. Röviden szó lesz ennek kapcsán a jelenleg folyó jógakutatások eredményeiről is.

JUHAR terem

10:10-10:50

Rangini Dévi Dászi Képes Andrea (BHF)
Meditáció a gaudíja-vaisnava
jógatradícióban 

Összefoglaló

Mi a koncentráció, mi segíti azt, hogy létre tudjon jönni? A kötőerők rövid bemutatása. Mi a meditáció és a jóga gyakorlásának végső célja a gaudíja-vaisnava tradícióban? Mit tekintünk a meditáció legmagasabb tárgyának? Mi a Szent Név jelentősége és szerepe? Bepillantás a hang tudományába, különös tekintettel a pará-vákra. Az Úrra való emlékezés
szintjei: a formája (rúpa), a tulajdonságai (guna), a kedvtelései
(lílá) és a kedvtelésinek színterei (dháma).

11:10-11:50

Drimál István (IYENGAR)
 A pránájáma mint a meditációhoz vezető gyakorlat az Iyengar-jógában

Összefoglaló

Patandzsali a Jóga szútrákban négy tömör mondást szentel a pránájámának. Erre a négy mondatra alapos és kiterjedt gyakorlást épített B. K. S. Iyengar a jóga hagyományát követve és érthetővé téve a modern kor embere számára. Előadásomban a prána archaikus elméletét szembesítem az energia modern tudományos elméletével, majd az energiával való munka helyét fejtegetem az astánga jóga rendszerében: mi a pránájáma szerepe a meditációban. Kitérek az energiával való helyes és pontos munka szerepére, valamint a téves gyakorlás és megértés veszélyeire.

12:10-12:50

Sw. Bhaktananda (Satyananda)
Meditációról a Satyananda tradíció
tanításai szerint

Összefoglaló

"Bármi veszélyes lehet, ha nem jól csinálod. Ha nem tudod, hogyan kell főzni, megégetheted az ujjaidat. Ha elnyomod magad és túlságosan kényszeres vagy mentális személyiségedet illetően, akkor a meditációd nem lesz sikeres.
Amikor meditálsz, engedd, hogy a gondolatok megjelenjenek. Ne próbálj meg keményen koncentrálni. Ily módon, ha a meditáció ösvényén haladsz – tudományosan és szisztematikusan – akkor nincs veszély. Természetesen vannak emberek, akik megpróbálják a meditációt, és egy idő után feladják a gyakorlást, mert azt látják, hogy minél többet meditálnak, annál inkább a negatív hajlamaikat fejezik ki.
Egyik tanítványom azt mondta, hogy mielőtt elkezdett meditálni, tiszta volt, mióta meditál, az elméje tele van szennyel, és ezért inkább nem meditálna. Azt mondtam neki: „Azért érezted jól magad, mert szorulásod volt. De tegnap este hashajtót vettél be, és reggel tisztulsz. És az ételre panaszkodsz, mert reggel tisztulsz. Drágám, ez a tisztulás szükséges volt. Ha ezzel a szorulással folytattad volna, akkor sok más betegséget és gondot fejlesztettél volna ki. Most, hogy elkezdtél tisztulni, kérlek, hogy folytasd, és ne hagyd abba.” Swami Satyananda

13:10-13:50

Pavanjeet Kaur Kormos Éva
(Kundalini)
Veszélyes-e a kundalini jóga?

Összefoglaló

Sokféle mítosz és rémhír kering a kundalini jóga körül.
A Yogi Bhajan által tanított kundalini jóga egy tradicionális iskola, mely egy biztonságos rendszer.
Milyen veszélyeket rejthet magában mégis a gyakorlása, hogyan lehet ezeket felismerni és elkerülni?
Mihez kezdjünk a "spirituális krízishelyzetekkel"?
Hasznos szempontok gyakorlóknak és tanároknak egyaránt, nem csak a kundalini jóga kapcsán.

13:50-14:00

A 2019-es Jógarádzsa díj bejelentése - BHF

 14:00–14:40

Omkára Veres András (Sivananda)
A sikeres meditáció titkai
és meditációs megtapasztalások 

Összefoglaló

1. Felkészülés a sikeres meditációhoz,
2. Tapasztalatok és akadályok a meditációban,
3. A meditáció magasabb szintjei

15:00–15:40

Zoltai Miklós (Himalájai Jógatradíció)
Jógabölcselet-meditáció-akadályok
és azok megszüntető stratégiái

Összefoglaló

1. A meditáció célja, feladata, tárgya
2. A három világ: májá világa-májá tudat, spirituális világ-spirituális tudat, transzcendens tudat-brahman gyáni.
3. A dzsívátma (egyéni lélek), a személyiség működési elve, ingerfelvétel-reakció, életvezetés-életmód, ok-okozat, auto-hetero konfliktusok.
4. Az akadályok (májá-tudat, ahankár, aszmitá) feloldása, stratégiák.
5. A mindent átható Átman/Brahman.
Dzsíva - Átman azonossága; boldog (ánanda) szenvedésmentes állapot.

16:00–16:40

Dr. Daubner Béla András
(Himalájai Jógatradíció)

Meditációt elősegítő körülmények kialakítása 

Összefoglaló

A meditáció elköteleződés, nem pedig parancsolatok, szabályok követése. Segít a belső egyensúly elérésében és a személyiség fejlődésében. Ismertetésre kerül az imádság és meditáció közötti fontos különbség. Kontempláció és meditáció közötti alapvető különbségekről is szó kerül. Megbeszélésre kerül:a meditáció a kiengedés művészete és tudománya, ülés, légzés, rendszeresség, bevezető gyakorlatok fontossága, hogyan kezeljük a gondolatokat és vegyük tudomásul reagálás nélkül. Felnövés, felébredés és pszichoterápiás hatása a meditációnak. Koncentráció és a mantra meditáció. Beszélek a mantra négy testéről és arról, hogy a mantra eszköz, a meditáció módszer.

14:10-14:50

najoIrtl Melinda (Buddhista Főiskola)
Jógarádzsa díjas
Ászana gyakorlás, mint meditáció 

Összefoglaló

A jóga hagyományában az ászana különös jelentősségel bíró fogalom. A felszínes viták középpontjában Patandzsali szthiram (stabil), szukham (örömteli) eltérő fogalmi, értelmezései állnak, holott ezen messzire túlmutat jelentősége. Valódi megértésén keresztül eljuthatunk a jóga eredeti és végső céljának a belátásához, vagy akár ennek megvalósításához. A különböző szent iratok, a megvilágosodott tanítók és a különféle hindu vagy buddhista jóga tradíciók az ászana fogalmát, csoportosításait, testi és tudati hatásait, részleges és végső célját is jól körül írják. Ennek ellenére gyakran előkészítő szerepbe kényszerül az "ászana praxis" a hamis tudat (avidjá) miatt, de a gyakorlás elmélyülésének folyamatában ebből felemelkedve, valódi áldást tud kifejteni a tudat számára (csitta praszádanam). Az Upanisadok, a Bhagavad Gítá, a klasszikus jóga szövegek, mint a jóga szútrák, Hatha Jóga Pradípiká, a Ghérandha szamhitá stb szintén segítséget nyújtanak számunkra, hogy ráébredjünk az ászana tudat felébredési folyamatában betöltött szerepére, függetlenül annak aktív (dinamikus-statikus) és passzív (indirekt, spontán) megnyilvánulási formájától.

15:10–15:50

Krishnanand Kovács Károly (JMÉ)
Meditáció
a jóga 4 ösvényében 

Összefoglaló

Meditáció - meditációs gyakorlat:
Amit mi ---főleg a "nyugati" világban--- meditációnak hívunk az nem más mint meditációs-gyakorlat. A meditáció nem gyakorlat, hanem egy állapot, de kell hogy gyakoroljunk, hogy elérjük a meditációs állapotot. El kell engedjük a régi szokásainkat és tévedéseinket! Ki kell tartsunk, mindaddig, amíg a tanítások magja egy teljes fává fejlődik ki bennünk. - S ez igaz mind a 4, vagy akárhány jóga úton egyaránt!

Melyik a legjobb út? Az Úr Krisna a Bhagavad Gítában (IV/11.) azt mondja:
"Sok úton jönnek hozzám, s én minden úton eléjük megyek,
mert az ösvény, amelyen jönnek, minden irányból az enyém."

A Khata Upanisad-ban YAMA mondja NACSIKÉTA-nak:
"A bölcs visszavonja tudatát a külvilágról, befelé figyel az Önvaló irányába és „AZ”-on meditál, ami nehezen felfogható, mintha egy mély barlangban rejtőzne a lényünkön belül. Vagy még annál is tovább: annak a belső barlangnak a vége után rejtőzik... - Tudod-e, hogyan lehet elérni azt a tudást, Nacsikéta? ..."
Holy GuruJi (Paramhans Swami Madhavananda Ji) szerint négy áldásra van szükségünk:
- Az első áldás az Istenek áldása (Dévtó ki Kripa).
- A második áldás a szent iratok tanításának áldása (Sasztró ki Kripa).
- A harmadik Kripa pedig a Guru Kripa – , amely kinyitja "a ház ajtaját Nacsikéta számára".
- A negyedik áldás a kegyelem áldása saját magunk iránt (Szvajam ki Kripa).

16:10–16:50

Diószegi Ádám
Tévhitek a meditációval és megvilágosodással kapcsolatban

Összefoglaló

...

17:00-17:40

Kerekasztal beszélgetés
Kiss József Zsolt vezetésével 
 A meditációhoz vezető út, praxis lehetőségei és feltételei az adott tudat, érettségi szinteknek megfelelően a mai valóságban

Irtl Melinda (Buddhista Főiskola), Dr. Daubner Béla András (Himalájai tradíció), Bhaktananda (Satyananda yoga)

17:50-18:40

Kírtana /Bhadzsana

Még ennyi ideig veheted meg elővételben a kedvezményes jegyed:

Nap

:

Óra

:

Perc

:

Mp

Előadók

Sw. Bhaktananda

 

Irtl Melinda

 

Pavanjeet Kormos Éva

 

Dr. Daubner Béla

 

Kádár Zoltán

 

Rangini Dévi Dászi

 

Veres András Omkára

 

Diószegi Ádám

 

Krishnanand

 

Selmeczi József Csongor

 

Zoltai Miklós

 

Drimál István

 

Nagy József Najó

 

Szép Ferenc

 

helyszín

MagNet Ház | Budapest VI., Andrássy út 98.

Lurdy Ház

Szervező:

Támogató:

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírleveleinkben értesítünk az MJSZ rendezvényeiről és híreiről. Innen tájékozódhatsz a minősítést érintő változásokról is.

Kérjük, ellenőrizd az e-mail fiókod, és a levelünkben kattints a regisztráció véglegesítésére! Köszönjük!

Share This